Projekt ten uzyskał pozytywna ocenę i znalazł się na liście rankingowej konkursu nr 1/POKL/3.3.4/08 ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki czemu udział w zaplanowanych działaniach projektowych dla Gimnazjów, Nauczycieli i Uczniów jest całkowicie bezpłatny. Realizacja projektu obejmie trzy najbliższe lata (6 semestrów) i zakończy się w listopadzie 2011 roku.
Głównym celem projektu jest rozwój kompetencji kluczowych w zakresie nauk
matematyczno - przyrodniczych oraz przedsiębiorczości wśród uczniów gimnazjów.
Do jego realizacji przyczynią się następujące cele szczegółowe:
- opracowanie i wdrożenie formuły kształcenia gimnazjalistów stanowiące
uzupełnienie programów nauczania,
- uatrakcyjnienie i nastawienie treści edukacyjnych na praktyczne aspekty
wykorzystanej wiedzy z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych i
przedsiębiorczości,
- zapewnienie równości i dostępu do wiedzy uczniom z terenów wiejskich i
miejsko-wiejskich,
- wzrost zainteresowania uczniów gimnazjów naukami matematyczno-przyrodniczymi
przedsiębiorczością a w przyszłości kierunkami "ścisłymi" studiów,
- dostarczenie systemu zachęt dla zwiększenia aktywności nauczycieli w
rozwijaniu dodatkowych kompetencji uczniów,
- rozwój kompetencji społecznych w ramach pracy w drużynach 5 -osobowych
(współpraca w zespole, poprawne formułowanie celów, kreatywność, rozwiązywanie
problemów, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji),
- rozwój umiejętności wykorzystania nauki i badań w gospodarce - wykształcenie
profilu "przedsiębiorczych naukowców"
- rozwój dodatkowych kompetencji z zakresu ICT poprzez wykorzystanie formuły
blended- learning w nauce.
Grupę docelową stanowią uczniowie gimnazjów - chętni, zaangażowani, otwarci na
nowe wyzwania, którzy poza uczestnictwem w zajęciach pozalekcyjnych za swoją
aktywność będą nagradzani udziałem w wycieczce zagranicznej, obozach naukowych,
pokazach naukowych oraz w ogólnopolskich konkursach. Ich pracą kierować będą
nauczyciele-koordynatorzy centrów. Każdy z koordynatorów będzie systematycznie
otrzymywał opisy zadań, scenariusze zajęć do prowadzenia, wytyczne i wskazówki
odnośnie planowanych doświadczeń (filmy, prezentacje case-studies i
eksperymentów, pozostałe materiały dydaktyczne) i będzie miał możliwość
konsultacji on-line (internet). Centra powstaną w 73 gimnazjach (22 w gminach
wiejskich, 29 przy zespołach szkół, 22 w gimnazjach miejskich (miasta woj.).
Zostaną wyposażone w sprzęt laboratoryjny umożliwiający przeprowadzanie
doświadczeń, analiz, ćwiczeń.
W ramach "Omnibusa doświadczeń" przeprowadzone zostaną 3 serie
wykładów pokazowych Politechniki Poznańskiej (16 w roku).
Na koniec I edycji projektu zostanie zorganizowany obóz naukowy dla wszystkich
uczestników (edycja nad morzem lub druga w górach). W trakcie obozu prowadzone
będą zajęcia językowe z native speakerami jako wartość dodana wprowadzająca
element dodatkowej kompetencji kluczowej.