31.X.2013r. uczniowie klasy IIA pojechali na wycieczkę do Krakowa pod opieką wychowawcy i p.P. Gwoździewicz. Wycieczka miała charakter edukacyjny. Do południa uczniowie obejrzeli sztukę J.Słowackiego pt.: ‘Balladyna’ w Teatrze Groteska. Teatr  Groteska w Krakowie jest jedną z najstarszych i najbardziej renomowanych scen lalkowych w Polsce a dla niektórych uczniów była to pierwsza wizyta w tym teatrze. Oprócz tematyki związanej z omówioną właśnie lekturą szkolną uczniowie mieli możliwość podziwiania wielu form teatralnej ekspresji: lalki o zróżnicowanych technikach animacji, maski, kostiumy. To poetyckie, poruszajace przedstawienie wyreżyserował Bogdan Ciosek a w rolach głównych wystąpili: Włodzimierz Jasiński, Franciszek Muła i Katzrzyna Kuźnicz.

Swoją edukacyjną przygodę z epoką romantyzmu uczniowie kontynuowali w Muzeum Narodowym, w Galerii Sztuki Polskiej w Sukiennicach, gdzie pod kierownictwem przewodnika uczestniczyli w lekcji muzealnej n/t ‘Romantyzm   w kontekscie literackim’. Zajęcia miały charakter interaktywny, dający możliwość aktywnego zwiedzania polegającego na dyskusji, wymianie spostrzeżeń, rozwiązywaniu zadań. W tej lekcji to wyobraźnia i zaangażowanie uczniów były prawdziwym muzealnym przewodnikiem. Oprócz obejrzenia kolekcji obrazów i rzeźby wybitnych osobowości artystycznych takich jak: Marcelego Bacciarelliego, Piotra Michałowskiego, Jana Matejki, Aleksandra Gierymskiego czy Artura Grottgera uczniowie mieli możliwość wykazania się swoją dotychczsową wiedzą z zakresu historii i literatury, a także wzbogacić ją    o  elementy  historii sztuki, łącząc utwory literackie z dziełami sztuki. Na podstawie wybranych obrazów uczniowie uczyli się dokonywać analizy dzieła malarskiego – starali się zobaczyć więcej niż sam obraz, a więc zobczyć jego treść w kontekście literackim, społecznym, kulturowym. Na bazie cytatów z wybranych utworów romantycznych tworzyli także kodeks współczesnego romantyka. Niezwykłym kunsztem literackim wykazała się uczennica kl.IIA Weronika Domagała zyskując uznanie przewodnika muzeum oraz koleżanek i kolegów.

Po tej edukacyjnej przygodzie z literaturą i sztuką uczniowie spędzili jeszcze chwilę na krakowskim Rynku i późnym popołudniem  wrócili do domu.

{morfeo 158}