Zasady rekrutacji do oddziałów klas pierwszych
Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej-Curie
i Gimnazjum w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wojkowicach Kościelnych

w roku szkolnym 2014/2015


I. Zasady rekrutacji  tworzy się na podstawie przepisów:
a) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
b) ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)
c) Statut Szkoły

Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej oraz do klasy pierwszej publicznego gimnazjum, którym ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców dzieci i młodzież zamieszkałe w tym obwodzie.

II. Termin rekrutacji- Szkoła podstawowa
1. Nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2014/2015 prowadzony jest od 1.04.2014 r. do 18.04.2014 r.
2. Informacja o terminie rekrutacji znajduje się na stronie internetowej szkoły. 
3. Dodatkowe informacje o zasadach naboru można uzyskać osobiście w sekretariacie szkoły, dodatkowo pod nr telefonu 32 6741053.
4. Lista dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych  do klas I zostanie udostępniona w dniu 25.04.2014 r., o godz.14:00.
5. Lista dzieci  przyjętych  do klas I zostanie udostępniona w sekretariacie szkoły, na stronie internetowej szkoły oraz tablicy informacyjnej w dniu 30.04.2014 r., o godz. 14:00.
6. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rodzic kandydata lub prawny opiekun może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danej placówki.
7. Komisja rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica lub prawnego opiekuna kandydata z wnioskiem, o którym mowa w punkcie 6. sporządza uzasadnienie zawierające przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
8. W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia komisji rekrutacyjnej rodzic lub prawny opiekun kandydata może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
9. W terminie 7 dni dyrektor placówki rozpatruje odwołanie rodzica/prawnego opiekuna kandydata od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
10. Od decyzji dyrektora danej placówki przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
11. O przyjęciu dziecka, zamieszkałego poza obwodem szkoły, do klasy pierwszej w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor.


III. Obowiązek szkolny
1. W roku szkolnym 2014/2015 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:
1) urodzone w 2007r. oraz urodzone w okresie od dnia 1 stycznia 2008r do dnia 30 czerwca 2008r.
2) urodzone w okresie od 1 lipca 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r. - na wniosek rodziców.
IV. Zasady rekrutacji
1. Do klasy pierwszej przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, który obejmuje ulice określone w Uchwale  Rady Miasta i Gminy Siewierz w sprawie ustalenia planu sieci oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Miasto i Gminę Siewierz.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecko zamieszkałe poza obwodem może zostać przyjęte do pierwszej klasy jedynie w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami. 
3. Decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły.
4. Jeżeli przyjęcie ucznia, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor szkoły może przyjąć ucznia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
5. W przypadku, gdy liczba wniosków rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, dzieci przyjmuje się z uwzględnieniem następujących kryteriów:
a) wielodzietność rodziny kandydata (troje i więcej dzieci),
b) niepełnosprawność kandydata,
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
g) objęcie kandydata pieczą zastępczą,
h) w szkole obowiązek szkolny spełnia rodzeństwo dziecka,
j) przewlekłe problemy zdrowotne dziecka potwierdzone są opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej,
k) sieroty, dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz umieszczone w rodzinach zastępczych.
6. Kryteria, o których mowa w pkt.5 mają jednakową wartość: 1 pkt.
7. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej ilości punktów ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły podejmuje dyrektor szkoły.
8. W sprawie przydziału dzieci przyjętych do szkoły do określonych oddziałów klasowych, decyzję podejmuje Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły.
9. Do zadań Komisji Rekrutacyjnej należy:
a) Ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych;
b) Ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
c) Sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego;
d) Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do danej publicznej szkoły.
e) Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

V. Dzieci nie będące obywatelami polskimi
Dzieci nie będące obywatelami polskimi przyjmowane są do szkoły na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
VI. Odroczenia
1. Na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (z późn. zmianami), w przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może zostać odroczone.
2. Decyzję w sprawie odroczenia podejmuje Dyrektor Szkoły, wyłącznie dla dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły, na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
VII. Zapisy
1. Do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły zobowiązani są jego rodzice lub prawni opiekunowie.
2. Rodzice kandydata do pierwszej klasy szkoły podstawowej zamieszkałego w obwodzie szkoły dokonują zgłoszenia dziecka w sekretariacie szkoły. Wzór zgłoszenia dostępny jest w sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej placówki (zał. 1).
3. Rodzice kandydata do pierwszej klasy szkoły podstawowej zamieszkałego poza obwodem szkoły składają w sekretariacie szkoły podanie o przyjęcie wraz z uzasadnieniem oraz wniosek o przyjęcie do szkoły. Wzór wniosku dostępny jest w sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej placówki (zał. 2).
4. Decydujący głos o przydziale do poszczególnej klasy podejmuje Dyrektor Szkoły.

VIII. Przepisy końcowe
1. W przypadku braku wolnych miejsc w oddziałach klas pierwszych, rodzice dziecka, które nie zostało przyjęte, zostają poinformowani niezwłocznie po zakończeniu rekrutacji. 
2. Wszelkie sytuacje sporne nie określone w niniejszym regulaminie rozstrzyga Dyrektor szkoły.
3. Zasady rekrutacji będą uaktualniane każdego roku.

IX. Termin rekrutacji- Gimnazjum

1. Nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2014/2015 prowadzony jest od 15.04.2014r. do 22.05.2014r. W tym terminie rodzic/prawny opiekun kandydata jest zobowiązany do złożenia w sekretariacie szkoły następujących dokumentów:
a) w przypadku kandydata zamieszkałego w obwodzie- kartę zgłoszenia (zał. 1)
b) w przypadku kandydata spoza obwodu- wniosek o przyjęcie (zał.2) wraz z odpowiednią dokumentacją.
2. Informacja o terminie rekrutacji znajduje się na stronie internetowej szkoły.
3. Dodatkowe informacje o zasadach naboru można uzyskać osobiście w sekretariacie szkoły oraz pod nr telefonu 32 6741053.

4. Terminarz-
a) do 1 lipca 2014 r. do godz. 15.00. dostarczanie kopii świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenia o wynikach sprawdzianu

b) 3 lipca 2014 r. godz. 15. 00. – podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych ;

c) do 7 lipca 2014 r. godz. 15.00. potwierdzenie przez kandydata woli przyjęcia poprzez dostarczenie oryginału świadectwa i zaświadczenia.

d) 8 lipca 2014 r. godz. 15.00. podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do gimnazjum.

5. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rodzic kandydata lub prawny opiekun może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danej placówki.

6. Komisja rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica lub prawnego opiekuna kandydata z wnioskiem, o którym mowa w punkcie 5. Sporządza uzasadnienie zawierające przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.

7. W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia komisji rekrutacyjnej rodzic lub prawny opiekun kandydata może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.

8. W terminie 7 dni dyrektor placówki rozpatruje odwołanie rodzica/prawnego opiekuna kandydata od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.

9. Od decyzji dyrektora danej placówki przysługuje skarga do sądu administracyjnego.

10. O przyjęciu dziecka, zamieszkałego poza obwodem szkoły, do klasy pierwszej w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor.

III. Obowiązek szkolny
Obowiązek szkolny w gimnazjum spełniają uczniowie którzy ukończyli szkołę podstawową i przystąpili do sprawdzianu po klasie szóstej. Do klasy pierwszej publicznego gimnazjum przyjmuje się kandydatów posiadających świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.

IV. Zasady rekrutacji
1. Do klasy pierwszej przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, który obejmuje ulice określone w Uchwale  Rady Miasta i Gminy Siewierz w sprawie ustalenia planu sieci oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Miasto i Gminę Siewierz.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecko zamieszkałe poza obwodem może zostać przyjęte do pierwszej klasy jedynie w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami. 
3. Decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły.
4. W przypadku, gdy liczba wniosków rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, dzieci przyjmuje się z uwzględnieniem następujących kryteriów:
a) wielodzietność rodziny kandydata (troje i więcej dzieci),
b) niepełnosprawność kandydata,
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
g) objęcie kandydata pieczą zastępczą,
h) w szkole obowiązek szkolny spełnia rodzeństwo dziecka,
i) miejsce pracy rodziców znajduje się w pobliżu szkoły,
j) przewlekłe problemy zdrowotne potwierdzone opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej,
k) sieroty, dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz umieszczone w rodzinach zastępczych.
5. Kryteria, o których mowa w pkt.4 mają jednakową wartość: 10 pkt. za każde kryterium.

6. W przypadku uzyskania przez kandydatów spoza obwodu takiej samej liczby punktów wprowadza się dodatkowe kryteria naboru:

a) liczba punktów możliwych do uzyskania za sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej (zawarta w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach sprawdzianu)- max. 40 pkt.

b) liczba punktów możliwych do uzyskania za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej z języka polskiego, matematyki, historii, przyrody i języka obcego – obowiązkowego, max. 30 pkt. wg przeliczenia:

- celujący – 6 pkt.

- bardzo dobry – 5 pkt.

- dobry – 4 pkt.

- dostateczny – 3 pkt.

- dopuszczający – 2 pkt.

c) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem– 10 pkt.

d) liczba punktów możliwych do uzyskania za ocenę zachowania na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wg przeliczenia

- wzorowe - 6 pkt.

- bardzo dobre- 5 pkt.

- dobre- 4 pkt.

7. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej ilości punktów ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły podejmuje dyrektor szkoły.

8. Laureaci lub finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), są przyjmowani w pierwszej kolejności jeżeli posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
9. W sprawie przydziału dzieci przyjętych do szkoły do określonych oddziałów klasowych, decyzję podejmuje Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły.
10. Do zadań komisji należy:
a) Ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych;
b) Ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
c) Sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego;
d) dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do danej publicznej szkoły.
e) dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

V. Dzieci nie będące obywatelami polskimi
Dzieci nie będące obywatelami polskimi przyjmowane są do szkoły na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.

VI. Przepisy szczegółowe.

1. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła lub publiczna placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor  szkoły  przeprowadza postępowanie uzupełniające.

2. Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
3. W przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły o przyjęciu ucznia do innego typu publicznej szkoły decyduje dyrektor szkoły.

VII. Przepisy końcowe
1. W przypadku braku wolnych miejsc w oddziałach klas pierwszych, rodzice dziecka, które nie zostało przyjęte, zostają poinformowani niezwłocznie po zakończeniu rekrutacji. 
2. Wszelkie sytuacje sporne nie określone w niniejszym regulaminie rozstrzyga Dyrektor szkoły.
3. Zasady rekrutacji będą uaktualniane każdego roku.


ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA:

SZKOŁA PODSTAWOWA:

- Wzór zgłoszenia dla kandydata z obwodu ZSPWK (zał. 1)

- Wzór wniosku dla kandydata spoza obwodu ZSPWK (zał. 2)

- Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata do szkoły podstawowej

- Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka, kandydata do szkoły podstawowej

GIMNAZJUM:

- Wzór zgłoszenia dla kandydata z obwodu ZSPWK (zał. 1)

- Wzór wniosku dla kandydata spoza obwodu ZSPWK (zał.2)

- Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata do gimnazjum

- Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka, kandydata do gimnazjum