Historia pełna jest znaków i symboli, są one wszędzie obecne. Przez wieki pojawiło się mnóstwo symboli i znaków, niektóre odchodziły w zapomnienie, inne są nadal żywe i obecne. We współczesnym świecie jest mnóstwo symboli, ale mało kto rozumie i zna ich znaczenie.  Wiele symboli zostało wykorzystanych przez literaturę, sztukę, kulturę a nawet popkulturę. Wiemy, że nie da się poznawać historii bez znajomości podstawowych symboli. Historia Polski nasycona jest różnymi symbolami. Warto, a nawet powinno się poznawać symbole, które są znakami przeszłości, ważnych wydarzeń z historii Polski. Taka jest właśnie edukacyjna gra historyczna – „Znaj  Znak”, którą szkoła otrzymała od Instytutu Pamięci Narodowej.

Uczniowie Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych mieli okazję już zagrać w tę grę. Gra bardzo spodobała się wszystkim uczniom. Nauczyciel przestawił reguły gry, natomiast uczniowie chętnie i z dużym entuzjazmem rozpoczęli grę. Gra jest szybka, dynamiczna, wykształca spostrzegawczość, ale i krytyczne myślenie. Gracze uczą się rozpoznawać symboliczne dla polskiej historii znaki, daty, postacie, miejsca i przedmioty. Gra jest przeznaczona dla wszystkich, nie tylko tych, którzy interesują się historią. Dzięki grze uczniowie poznają symbole, wiedzą co oznaczają, a przede wszystkim poprzez zabawę uczą się. Jest to fajny sposób na zainteresowanie uczniów historią współczesną, której nie ma w podstawie programowej w gimnazjum.

„Znaj Znak” jest grą przeznaczoną dla dwóch graczy, ale mogą grać jednocześnie nawet 32 osoby. Gra składa się ze 132 kart, na każdej znajduje się 12 różnych symboli dotyczącej najnowszej historii Polski.  Gracz ma za zadanie jak najszybciej znaleźć ten wspólny symbol na dwóch leżących na stole kartach i podać jego nazwę. Jeżeli mu się to uda, swoja kartę oddaje przeciwnikowi. Jeżeli nie zna nazwy znaku, odwraca kartę, odczytuje definicję symbolu, a na stół wykłada nową kartę i gra toczy się dalej. Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki. Zachęcamy do wspólnej gry!

Red. Kółko dziennikarskie

{morfeo 131}