Leonardo da Vinci genialny wynalazca czy niespełniony marzyciel? - to temat projektu edukacyjnego realizowanego przez uczniów klasy drugiej gimnazjum w roku szkolnym 2015/2016.

Celem projektu było: poznanie biografii i twórczości genialnego człowieka jakim był Leonardo da Vinci, poznanie jego myśli technicznej i wszechstronności jego zainteresowań, ocenienie związku między ideałem człowieka epoki renesansu a osiągnięciami Leonardo w dziedzinie sztuki, nauki, techniki.

Pracę nad projektem rozpoczęliśmy od spotkania się z opiekunem projektu, omówiliśmy temat projektu, zaplanowaliśmy czynności związane z realizacją projektu oraz przydziałem zadań i obowiązków. Kolejnym etapem naszej pracy było poszukiwanie i zbieranie materiałów potrzebnych do realizacji projektu. Obejrzeliśmy filmy o Leonardo da Vinci. Następnie przystąpiliśmy do pracy, której efektem była prezentacja multimedialna, quiz, test wiedzy oraz tzw. „bitwa na argumenty” Marcela i Szymona, w której chcieli przekonać wszystkich– Czy Leonardo da Vinci był genialnym wynalazcą czy niespełnionym marzycielem?

Dlaczego wybraliśmy ten temat? - otóż chcieliśmy poznać osobę Leonardo da Vinci „wielkiego człowieka renesansu”, którego wynalazki wyprzedzały jego czasy, a jego iloraz inteligencji szacowany był na 250.  Geniusza, który zupełnie nie pasował do czasów, w których mu przyszło żyć. Głód poznawczy Leonardo da Vinci, jego badania naukowe i wynalazki techniczne (nigdy nie zrealizowane) nie znajdowały zrozumienia u współczesnych i nie budziły w nich specjalnej ciekawości – raczej zdumienie i pewną nieufność. Podziwiano jednak jego mądrość, wielbiono w nim przede wszystkim artystę.

Wniosek, który udało nam się osiągnąć odpowiadając na pytanie postawione w temacie projektu jest – Leonardo da Vinci był genialnym wynalazcą. Jego wynalazki wyprzedzały epokę technologicznie (m.in. maszynę latającą, czołg), w której przyszło mu żyć i tworzyć. Jego projekty wykraczały poza ludzkie możliwości XVI-wiecznego człowieka. Był oryginalny i niepowtarzalny w tym co tworzył. Był wszechstronnie wykształcony. Do dziś przetrwało około ponad 6000 stron jego notatek, rysunków, szkiców, zapisków, konstrukcji, które sporządzał tzw. pismem lustrzanym. Leonardo da Vinci był wizjonerem … Szkoda, że te wszystkie wynalazki, których był prekursorem doczekały się „życia” w późniejszych czasach, a on ich nie widział, dlatego był też niespełnionym marzycielem.

Swoją pracę nad projektem przestawiliśmy swoim kolegom i koleżankom z klasy IIa i IIb gimnazjum, wychowawczyni pani Wioli Drygalak, pani Małgorzacie Sikorze oraz opiekunowi projektu. Efekty naszej pracy wszystkim się podobały, najbardziej quiz i krótki test, który uczniowie musieli rozwiązać.

Projekt zrealizowali: Nicole Naglik, Nikola Kramarczyk, Wiktoria Cesak, Klaudia Taubler, Marcel Nobis, Szymon Małota.

Opiekun projektu – pani Urszula Warmuz